Ya Rabb..Diri ini milik-Mu

Monday 9 August 2010

Ramadhan: Madrasah Tarbiah

Assalamualaikum..
Apa khabar sahabat2 semua?moga semuanya sentiasa dlm usaha mencari redha Allah..sesungguhnya, tdk ada yg lbh penting dari itu..
Ramadhan, bulan Allah yg mulia itu akn tiba beberapa jam saja lg. Bulan di mana umat islam diwajibkan berpuasa. Datangnya dgn membawa byk manfaat bg mereka yg benar2 menginginkannya.

Bagaimana agaknya dgn persiapan kita menghadapi kedatangan bulan ramadhan?

Semoga kita tlh menyiapkan bekalan yg secukupnya utk menghadapi Ramadhan kali ini. Menyiapkan diri dgn berpuasa sunat di siang hari, bgn sebelum subuh utk menunaikn slt sunat 2 rakaat dan membaca al-quran..Inilah bekalan rohani yg perlu kita bawa ke medan ramadhan dgn penuh harapan agar di hujung ramadhan nti, kita berjaya m'peroleh TAQWA.

Sepertimana kita akn menyiapkan dan membekalkan diri kita dgn study group, latih tubi, kelas tutorial dan stay up sehingga dinihari sebelum memasuki medan exam, krn kita mahu selepas habisnya exam itu nti, kita akn lulus dgn cemerlang.

Semestinya, ketibaan ramadhan teralu besar ertinya dlm hati setiap manusia yg bergelar hamba dan khalifah Allah. Bulan di mana jiwa setiap hamba sentiasa mahu mendekatkn diri kpd Tuannya. Jiwa khalifahnya sentiasa membuatnya berusaha utk memperbaiki diri. Mereka dahagakan rahmat dan ampunan dr Tuhan mereka. Mereka ingin merebut janji Allah iaitu kelepasan dr api neraka. Mereka ingin memburu mlm lailatul qadar dgn penuh kerinduan. Siangnya menahan diri dan nafsu, malamnya di isi dgn ibadah yg khusyuk kpd Rabbnya.

Tinggalkanlah sebentar kesibukan duniawi yg xkan pernah selesai. Janganlah dibiarkan kedatangan ramadhan kali ini berlalu begitu shj tanpa kita mendapat manfaat darinya. Letakkan target kita dan berdoalah semoga Allah bantu dan beri kekuatan. Moga Allah memilih kita utk menjadi tetamu Ramadhan-Nya.

Wahai org2 yg beriman! Diwajibkan ats kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ats org2 sebelum kamu agar kamu bertaqwa (2:183)

Saya kongsi sedikit target utk saya Ramadhan kali ini dlm misi menuju TAQWA:

1- Khatam al-quran sekali
2- Solat dgn khusyuk
3- Kurangkan bercakap, banyakkan berzikir
4- Bersedekah semampu yg mungkin
5- Qiam setiap mlm
6- Kuatkan hati spy lbh sabar dan redha
7- Membina 10 muasoffat tarbiyyah dlm diri
~aqidah yg sejahtera
~ibadah yg sahih
~akhlak yg mantap
~tersusun urusan
~menjaga masa
~mampu manahan nafsu
~sihat tubuh badan
~mampu berdikari
~luas pengetahuan
~bermanfaat kpd org lain

Hanya sedikit perkongsian dari saya, InsyaAllah..
Selamat menempuh ramadhan sahabat..

3 comments: