Ya Rabb..Diri ini milik-Mu

Thursday 13 May 2010

Hati tarbiyah

"Ketahuilah bahwa dalam diri ini terdapat segumpal daging, jika dia baik maka baiklah seluruh tubuh ini dan jika dia buruk, maka buruklah seluruh tubuh; ketahuilah bahwa dia adalah hati"
(riwayat Bukhori dan Muslim)


Hati ibarat raja sedangkan anggota tubuh adalah askar2nya..beruntungnya org2 yg hatinya tlh ditarbiyah dan diisi dgn islam..
Pandangan mata selalu menipu, pandangan akal selalu tersilap, pandangan nafsu selalu melulu, pandangan hati itu yg hakiki..kalau hati itu bersih..
Hati yg dibasahi tarbiyah adalah hati yg sentiasa mengingat Allah dlm setiap hembusan nafasnya..bila ingin melakukan sesuatu, Allah menjadi matlamat utamanya..

"Maka barangsiapa yang percaya dan mengharapkan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia melakukan amalan soleh dan janganlah mempersekutukan sesiapa pun di dalam ibadah kepada Tuhannya". ( Surah al-Kahfi: ayat 110).

apabila dibacakan ayt2 Allah (al-quran) maka hati itu menjadi gementar lantaran keimanannya..

"orang-orang yg apabila disebut nama Allah gementarlah hati-hati mereka dan apabila dibacakan ke atas mereka ayat-ayatNya, bertambah keimanan mereka." ( Al-Anfal :2)

bila disebut tentang syurgaNya, hati itu rindu utk ke sana.. keimanannya akn syurga Allah yg membuatknnya seolah2 melihat dunia spt tidak bernilai jika dibandingkan kehidupan di dlm syurga..itulah hati yg zuhud dgn kehidupan dunia..

Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warna-nya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu. (QS. Al Hadiid, 57: 20)

Tetapi kamu (orang-orang kafir) memilih kehidupan duniawi. Sedang kehidupan akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal. (QS. Al-A'laa, 87: 16-17)

Sesungguhnya orang-orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan Kami, dan merasa puas dengan kehidupan dunia serta merasa tenteram dengan kehidupan itu dan orang-orang yang melalaikan ayat-ayat Kami. (QS. Yunus, 10: 7)

Hati2 inilah dgn rasa rendah, menginfakkan semua pinjaman Allah, hartanya, tenaganya, masa rehatnya, umurnya hanya utk agama Allah.. hati yg menyerahkan segala urusan dunia kpd Allah..dan mereka tdk merasa rugi sedikitpun..Percaya Allah adalah perancang yg terbaik..

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.

Hati yg merasa lapang apabila di ajak berjihad ke jalan Allah..
Sekeping hati yg bersih, melihat org2 disekelilingnya dengan kasih sayang.. Lantaran syg itulah, dia ingin menyantuh hati2 mereka agar kembali mengingati Allah..Hati itu tlh dididik utk sentiasa ikhlas dlm setiap kerjanya..
Yang ada dalam hatinya hanyalah Allah..dia mahu melihat kalimah Lailahaillallah, Muhammad Rasulullah tertegak di atas muka bumi ini..
Hati yg sentiasa berdoa memohon redha Allah dan mendoakan org2 disekililingnya..
Hati yg sensitif dengan maksiat dan pergaulan bebas..
Hati yg sentiasa memohon perlindungan Allah lantaran sedar bahawa dia tdk mampu menjaga dirinya sendiri tanpa petolongan Allah..
Hatinya tenang krn dia jelas matlamat hidupnya..
Hati itu tahu dunia tdk menjanjikan kepuasan dan kesenangan..
kerana,

Hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang-13:28

Hasbunallah wani'mal wakil (Cukuplah Allah sebagai penolong kami, dan Allah adalah sebaik-baik tempat bersandar).
Surah Ali `Imran (3): 173

*************************************************************************

sekadar tulisan hati seorg hamba yg merasakan kemanisan dan keindahan tarbiyah, ukhuwwah fillah dan jihad fi sabilillah..jagalah hati, jgn dikotorkannya..semoga Allah pandu hati2 kita ke jalan yg diredhaiNya..

Wallahua'lam..


No comments:

Post a Comment